Uitzendbureaus en opdrachtgevers kijken naar wat een persoon kan, niet waar hij of zij vandaan komt
Helaas is dit niet altijd het geval. Buiten het feit dat er geen verschil moet zijn tussen geslacht, afkomst of wel of niet zwanger, krijgen uitzendbureaus toch discriminerende verzoeken van opdrachtgevers. UvA-onderzoeker Bram Lancee licht in zijn onderzoek toe dat er vaak wordt gezegd; ‘Dat wanneer er meer informatie over productiviteit op een cv staat, een werkgever minder snel zal discrimineren omdat je dan weet wat een kandidaat kan. Maar dat blijkt niet waar te zijn. Extra informatie over de ervaring en productiviteit van een werknemer, maakte tijdens dit onderzoek niets uit.’ Oftewel: uit zijn onderzoek blijkt dus dat etniciteit nog steeds bepalend is.
“Samenkomen is een begin; bij elkaar blijven is vooruitgang; samenwerken is succes.”
- Henry Ford
- Henry Ford
Oprecht en integer, wij doen het anders
Maar het kan ook anders. Door verder te kijken dan een voor- en achternaam werken we al jaren met plezier op de diverse arbeidsmarkt. Maar hoe kun je nou verder kijken dan voor-en achternaam en hoe proberen wij ervoor te zorgen dat de opdrachtgever dit ook doet? Door kennis te maken met de culturele ijsberg. De culturele ijsberg staat voor wat zichtbaar én onzichtbaar is: het grootste deel van een ijsberg bevindt zich immers onder de wateroppervlakte. Alleen heeft men al een oordeel klaar staan na het zien van de ijsberg boven de wateroppervlakte. Dat is tenslotte hoe het werkt in ons brein. Wij leggen de focus op wat zich onder de wateroppervlakte bevindt.
Ontdekken, erkennen en verdiepen
Cultuurverschillen op de werkvloer kunnen soms lastig zijn. Gewoonten en omgangsvormen kunnen erg van elkaar verschillen en zelfs conflicten veroorzaken. Het is voor alle partijen écht waardevol om te verdiepen in de verschillen tussen culturen, dit te weten, te herkennen en op te anticiperen. Dat is waar onze kracht zit. Het goed leren kennen van onze klanten en het luisteren naar de behoeften van de uitzendkracht én opdrachtgever is voor Staffing | ESG de meest efficiënte manier om mensen blijvend in te zetten, waarbij zowel de werknemer als werkgever profiteert.
Wat als er toch sprake is van discriminatie?
Sommige verzoeken lijken in eerste instantie discriminerend, maar hoeven het niet altijd te zijn. Is er dan sprake van discriminatie? ‘Ik denk niet dat we dat op die manier zien en ervaren. Een vervelende kwestie, maar we werken ze direct de wereld uit door het bespreekbaar te maken met de opdrachtgever.’ aldus Ewa (Manager Operations).
Gedragsverandering wordt pas bereikt als we opdrachtgevers praktische hulp bieden om (denk)gewoontes te veranderen. Bijvoorbeeld door het delen van positieve ervaringen van andere klanten en correct met elkaar te communiceren. Zo kijken we altijd samen naar de best passende oplossing voor alle partijen.